Sabtu, 03 Maret 2012

Resep GuLai KaWaH

Terus terang Gulai Kawah bagi saya sesuatu yang asing, tapi saya pun ingin nyoba dan belum merasakan kelezatannya, hanya karena terinpirasi di tv trans 7 untuk gogling dan posting. Terlihat kuahnya begitu kental dan merangsang selera makan. Sepertinya penggunaan  santan yang banyak dan matang. Sebelum mencoba maka saya save dulu di blogku ini. Maaf bahasanya pun belum saya translate... ga tau ini bahasa mana, terjemahkan sendiri aja ya.....

Bahan:
2 btg serai (kalu serai tu besar 1 btg dah cukup)
6 biji bwg merah
4 biji bawang putih
2 sudu cili boh(aku pakai 8 tangkai cili kering sebab x biasa pakai cili boh)
(kalu nak pedas bleh letak lebih...ikut selera masing2)
1 inchi lengkuas (aku x pakai sebab x da) ini pun aku lupa namanya.. tnya enchi suami apa nama yg rupanya cam halia tu... heheheeh bleh lak lupa ...
1 inchi halia
1 inchi kunyit

Bumbu:

Semua diblender

1 btg kayu manis
2 bunga lawang
3 biji buah pelaga
2 helai daun pandan
1 paket rempah masak
1 paket rempah gulai
(kat bwh ada pic rempah masak & rempah gulai kalu korg x tau)
1 paket serbuk kari @ 2 sudu
2 biji chili merah
6 biji cili padi..
1 biji santan
1btg timun (dibuang bijinya)potong besar2 belah 4
1 kilo daging /tulang rusuk
(suka hati la tulang rusuk ker tulang campur2 pun bole campur tunjangnya lagi la mabeless..)
kalu pakai daging... daging cincang lagi shedapp..(daging cincang tu yang ada lemak2 sekali tu..)

caranya:

  1. rebus dulu daging2 tu dlm periuk....
  2. bila daging agak empuk..gunakan kawah..atau kuali yg agak besar sikit tu...kemdian tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bila naik bau..
  3. masukkan bhn2 yg dah diblend, bila agak kekuningan masukkan rempah gulai, rempah masak & serbuk kari yg telah di gaulkan dgn air
  4. bila dah agak terbit minyak....masukkan daging yg tlh direbus .. masukkan sekali air rebusan tu... didihkan lagi sampai betul2 daging empuk dan suma rempah meresap kedlm daging..
  5. bila daging da empuk masukkan timun, chili merah(dibelah 2), cili padi(cili padi masukkan bulat2)
  6. Terakhir, masukkan daun pandan dan santan....masukkan garam secukup rasa , ajinomoto kalu nak.. gula sedikit....

ok siap... wallahhhh...
(perlu diingatkan..masak kena pakai kawah kalu x da kawah pakai kuali jer...
rasa nya lain tau...kalu pakai kawah/kuali.. x caya cuba try...

ha ni resep turun temurun tau...jgn kasi tau kat org... hehehehhe
nanti ramai orang business gulai kawah..... kalu bulan pose lagi ramai tapi satu pun x
sama cam gulai kawah Terengganu... ni da kasi resepi korang wat betul2 ...meniaga la betul2...ikut resepi betul2 baru mabelesss....

kalu korang x tau rempah masak& rempah gulai... ha ni pic dia...
yg ni rempah masak dan rempah gulai... aku beli kat Terengganu masa balik kg... kat Kuantan, Pahang...pun ada jual tapi kat KL x tau la ada jual ker tak.....



bhn2 utk acar:
1 biji timun ( diptong memanjang, buang bijinya)
1/2 biji bawang besar(hiris halus)
1/2 biji nenas yg kecil(potong segitiga kecik2)
cuka(3 sudu ikut suka)
gula (2sudu atau ikut suka)
garam
1 biji cili merah(dipotong kecik2 kalu nak pedas potong kecik2 cili padi sekali)

campurkan suma bahan ni.... siap sudah acar timun n nenas kita

lagi satu bahan...jangan lupa...sambal belacan....
sambal belacan korang tau kan nak wat cam na... kalu x tau jugak ble la tanya ye....



ada member yang nak buat minggu ni... so ada lebih rempah masak & rempah gulai kasi sama dia .. biar dia try buat.... nanti isnin ble bwk kat opis... heehhehehehee....
nanti aku amik pic ko ngan gulai kawah yg da jadi tu aku upload kat blog aku... hehehe


jasayu1.blogspot

1 komentar: